Friday, December 24, 2010

GENERASI LEBIH BAIK

Keputusan PMR yang baru keluar nampaknya memberangsangkan.  Jumlah yang mendapat keputusan terbaik meningkat.  Harap-harap ini petanda baik.

Cuma terfikir juga, dengan keputusan akademik yang baik, bolehkah mereka ini menjadi insan-insan yang baik.  Seharusnya sistem pendidikan dan pembelanjaran adalah bertujuan membina insan yang lebih baik.

Pokok pangkalnya adalah isi pendidikan dan pembelajaran itu.  Sama seperti perisian komputer juga.  Jika haprak yang diisikan, haprak juga hasilnya.  Ada murid pintar dengan keputusan cemerlang tidak pintar menjawap soalan-soalan mengenai negara sendiri.

Saya perhatikan isi pendidikan dan pembelajaran sesetengah negara maju amat lengkap untuk membentuk keperibadian yang baik anak bangsa.  Penekanan adalah menyeluruh baik dari segi pelajaran sosial, jasmani dan rohani.  Mereka didedahkan kepada kebenaran dan hakikat serta apa yang relevan dalam hidup.

Pemimpin kita mesti peka tentang perkara ini.  Jika pendekatan dan penekanan betul dan baik tentu akan menghasilkan generasi akan datang yang jauh lebih baik.

5 comments:

  1. Salam Sanna.
    Mudah2an semua melakukan yang terbaik untuk kebaikan.

    ReplyDelete
  2. Aslmkm.
    Umah yang baik ialah umah yang menepati seruan Illahi & patuh taat kepada perintahNYA.
    Harapan kita ialah supaya kecemerlangan akademik mencambah minda kepada kebaikan Islam.

    ReplyDelete
  3. Salam Sanna.
    Hendaknya mereka akan terbentuk menjadi warga berguna & umah mulia.

    ReplyDelete
  4. Salam Sanna.
    Jika terbaik akademik saja tak lengkap untuk menjadi insan terbaik!

    ReplyDelete
  5. Salam Sanna.
    Baik jika baik akhlak & budi.
    Akademik saja tidak mencukupi.

    ReplyDelete